Przegląd obiektywów 50 mm pod system Sony - Creative Grapes - Wypożyczalnia sprzętu filmowego, fotograficznego, video - Kraków
Przegląd obiektywów 50 mm pod system Sony [2024-01-22]
Są tacy, którzy uważają, że stałoogniskowe obiektywy o ogniskowej 50 mm są do wszystkiego i ... do niczego. Są też tacy, którzy są przekonani, że od obiektywu 50mm dużo lepszy i bardziej uniwersalny jest obiektyw 35mm. Ale są i tacy (jak autor tego artykułu), którzy najchętniej obiektywu 50 mm nie zdejmowaliby z aparatu/kamery nigdy. Bez względu na to jakie masz preferencje uważam, że każdy szanujący się fotograf/filmograf powinien jasną 50-tkę w swoim arsenale mieć. W poniższym artykule opowiemy Ci dlaczego. W naszej wypożyczalni znajdziesz bardzo wiele opcji 50 mm pod system Sony, a ten artykuł ułatwi Ci wybór tej właściwej.
Dlaczego warto mieć jasny obiektyw o ogniskowej 50 mm?
ogniskowa 50 mm jest bardzo naturalna i zbliżona do pola widzenia ludzkiego oka - portretowane twarze wyglądają przez taki obiektyw bardzo naturalnie, w przeciwieństwie do obiektywu 35 mm, który jeśli zbliżymy się za bardzo do portretowanej osoby powoduje duże dystorsje. Z kolei dłuższe ogniskowe jak np. 85mm powodują nienaturalną kompresję obrazu,
obiektywy 50 mm są stosunkowo proste optycznie i z tego względu mają kompaktowe wymiary - nie zawsze jest to prawda bo bywają też 50-tki giganty, ale 50-tki (i 35mm) zazwyczaj są mniejsze od swoich dużo szerszych i dużo węższych odpowiedników, a na pewno są dużo mniejsze od obiektywów zmiennoogniskowych o podobnej jasności. Dla tych, którzy nie lubią rzucać się w oczy ze swoim sprzętem - 50ka to wybór idealny. Prosta budowa też często idzie w parze z jakością optyczną obiektywu.
uniwersalność - ogniskowa 50 mm jest bardzo uniwersalnym wyborem. Zrobimy nią zarówno piękne portrety z bardzo efektownym rozmyciem tła jak i plany ogólne, gdzie postacie w kadrze będą całe widoczne , a tło wciąż delikatnie rozmyte.
bokeh - piękne rozmycie tła. Jasne 50-tki zazwyczaj dają piękne rozmycie tła co przydaje się najbardziej w ujęciach portretowych
mistrz 2 planu - o tym pisze się stosunkowo rzadko ale operatorzy bardzo często decydują się na wybór 50-tki ze względu na pole widzenia tła filmowanej/fotografowanej osoby, nie jest ono zbyt szerokie dzięki czemu detale w tle są wciąż bardzo widoczne/znaczące i nie jest za wąskie przez co drugi plan odgrywa w kadrze także dużą rolę
Obiektywy 50mm pod system Sony FE
Każdy obiektyw staraliśmy się zilustrować odpowiednim filmem nakręconym na naszych kamerach Sony Fx9 i Sony Fx6. Miłego porównywania!
SONY 50MM F/1.2 GM - bardzo kompaktowy i jasny obiektyw pod system Sony, z pięknym rozmyciem tła i doskonałym autofocusem. Jasność 1.2 w porównaniu ze standardowymi 1.4 robi wbrew pozorom dużą różnicę w rozmyciu tła. Z wad obiektywu wymieniłbym zbyt sterylny obrazek. Lubimy więcej charakteru w obiektywach :)
ZEISS PLANAR 50MM F/1.4 - jest sporo większy od Sony 50 mm 1.2 i ma nieco wolniejszy autofocus ale dla mnie to jedna z lepszych 50-tek z jakimi mieliśmy do czynienia. Jest doskonały optycznie, a z drugiej strony ma bardzo klasyczny charakter obrazka. Lubimy go bardziej od Sony :)
LEICA 50MM F/1.4 SUMMILUX-M ASPH - co prawda jest to szkło adoptowane pod system Sony (wymaga adaptera Leica M -> Sony FE) ale często używamy go w systemie Sony. Szkło ma niesamowity, bardzo rozróżnialny od innych obiektywów charakter - jest nieostre na brzegach i super ostre w środku kadru. Ma piękne rozmycie tła. Niestety jest to szkło manualne, więc z ostrością na 1.4 bardzo trudno trafić, ale jak już się trafi ... Z ciekawostek: mimo iż ma jasność 1.4 to szkło jest ciemniejsze od Zeiss Planar 50 1.4
SIGMA 50MM F/1.4 ART - szkło ma mocowanie Canon EF ale często używamy z Sony przez adapter Sigma MC11. Szkło jest doskonałe optycznie i ma bardzo nowoczesny i sterylny obrazek co jednym się podoba, innym nie. Z tego względu często używamy filtra Black Mist Pro 1/8, żeby nieco zmiękczyć obrazek i dodać mu bardziej klasycznego looku. Tak czy inaczej w tej cenie nic lepszego na rynku nie dostaniecie. Jeśli Wasz budżet jest napięty to jest to doskonały wybór.
IRIX CINE 45 MM T1.5 - podobnie jak w przypadku Sigmy to szkło ma w naszej wypożyczalni mocowanie Canon EF. Używamy go z Sony przez adapter MC11 ale jest też wersja obiektywu z mocowaniem Sony. Jest to szkło filmowe, manualne i ciężkie, które za rozsądne pieniądze pozwala uzyskać niesamowite efekty. Ma charakter nowoczesno/klasyczny. Staramy się je odrobinę przymknąć, żeby zniwelować drobne wady na przysłonie 1.5. Jeśli nie przeraża Cię ostrzenie manualne to świetny wybór w rozsądnej cenie.